Naast de relatief kleine groep Babyboomers op de arbeidsmarkt, worden er momenteel vier generaties vertegenwoordigd op de werkvloer; Generatie X, Pragmaten, Millennials en Generatie Z. Elke generatie heeft zijn eigen leerbehoeften. Door deze behoeften in kaart te brengen, kun je als HR-professional de ontwikkelmogelijkheden verbeteren door ze aan te laten sluiten bij de voorkeuren van de medewerkers. In principe streven alle medewerkers naar voortdurende groei, maar de manier waarop dit wordt nagestreefd varieert per generatie. Om ervoor te zorgen dat alle medewerkers tot bloei komen in de organisatie en wendbaar zijn voor ontwikkelingen, is het belangrijk om een leercultuur te creëren waarbij rekening wordt gehouden met de behoeften van de verschillende generaties binnen de organisatie.
Een cultuur van levenslang leren,
wat houdt het in?
Een cultuur van levenslang leren verwijst naar een omgeving waarin nieuwsgierigheid en persoonlijke ontwikkeling actief worden gestimuleerd en gewaardeerd. Leren wordt in deze cultuur gezien als een continu proces dat zich niet beperkt tot een specifieke levensfase of generatie, maar eerder als een integraal onderdeel van professionele (en persoonlijke) groei. Het is een mindset waarbij experimenteren en het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden wordt aangemoedigd en beloond, en waar fouten worden gezien als leermomenten. Als HR-professional of leidinggevende speel je een cruciale rol in het bevorderen van deze leercultuur. Je kunt medewerkers ondersteunen in hun streven naar groei en hen helpen om zich aan te passen aan de voortdurende veranderingen in de arbeidsmarkt. Of het nu gaat om het aanleren van nieuwe vaardigheden of het verfijnen van bestaande bekwaamheden, een cultuur van levenslang leren zorgt ervoor dat medewerkers en organisaties klaar zijn om te overleven én te floreren in een dynamische omgeving. Kortom, het mes snijdt hierbij aan twee kanten: enerzijds helpt het medewerkers om persoonlijke en professionele doelen te bereiken, en anderzijds dient deze cultuur als middel voor organisaties om innovatie en groei te stimuleren.
BLOOMZ’ visie op generatiemanagement
Bij BLOOMZ geloven we dat medewerkers tot bloei komen wanneer ze zichzelf kunnen zijn en wanneer hun belangrijkste behoeften op de werkvloer worden ingevuld. Deze behoeften komen vooral tot uiting gedurende belangrijke momenten die onderdeel zijn van de employee experience. Tijdens deze cruciale momenten in de carrière van medewerkers is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de uiteenlopende behoeften van verschillende generaties. Onze missie is zoveel mogelijk organisaties hierin te ondersteunen, door zowel de mogelijkheden voor verbetering inzichtelijk te maken, als de daadwerkelijke verbeteringen met behulp van een integraal plan te implementeren. Door samen met vertegenwoordigers van de organisatie prioriteiten te vertalen naar een roadmap, wordt uiteindelijk een duurzame cultuurverandering gerealiseerd.
Duurzame cultuurverandering
Verschillen in leerbehoeften en –stijlen tussen generaties
Medewerkers die aan het begin van hun carrière staan streven vaak naar verticale groei, terwijl degenen met meer ervaring veelal gericht zijn op horizontale ontwikkeling. Verticale groei verwijst naar een carrièreontwikkelingspad waarbij een medewerker zich richt op vooruitgang binnen de hiërarchie van een organisatie. Dit betekent dat ze streven naar promoties en naar hogere posities met meer verantwoordelijkheden en autoriteit. Jongere medewerkers zijn veelal bezig met verticale groei omdat ze geïnteresseerd zijn in het bereiken van hogere functies en het verkrijgen van bijvoorbeeld meer status en beloning binnen de organisatie.
Horizontale ontwikkeling is gericht op het verbreden van kennis, vaardigheden en ervaring binnen de bestaande functie of op een vergelijkbaar functieniveau. In plaats van streven naar promoties zijn oudere medewerkers vaak meer geïnteresseerd in het verbreden van hun competenties, het verkennen van nieuwe gebieden binnen hun vakgebied of het opdoen van ervaring in verschillende aspecten van hun huidige rol. Mogelijk hebben oudere medewerkers al een comfortabel niveau van senioriteit bereikt en willen zich daarom concentreren op het verbeteren van hun huidige vaardigheden en expertise, zonder noodzakelijkerwijs meer managementverantwoordelijkheid te zoeken. Het is dan ook belangrijk voor je organisatie om rekening te houden met deze verschillende behoeften en groeipaden bij het ondersteunen van de ontwikkeling van hun medewerkers.
Hieronder vind je een beschrijving van deze verschillen op het gebied van leerbehoeften en –stijlen per generatie:
Generatie X (1965 – 1970)
Generatie X richt zich voornamelijk op het verbreden van hun kennis en expertise, waardoor ze horizontaal kunnen groeien. Ze hechten veel belang aan praktische, direct toepasbare kennis die zowel hun carrière als hun dagelijks leven bevordert. Ze geven de voorkeur aan gestructureerde, klassikale leermethoden en hebben een sterke neiging om met anderen te leren, bijvoorbeeld door samen te werken aan projecten. Daarbij hechten ze grote waarde aan het inbrengen van eigen ideeën.
Pragmaten (1971 – 1985)
Pragmaten omarmen snelheid en hebben een no-nonsense benadering. Hun praktische instelling komt ook tot uiting in hun manier van leren. Ze zijn voortdurend op zoek naar nieuwe inzichten om hun taken efficiënter en effectiever uit te voeren. Ze willen graag expert worden op een bepaald gebied, waardoor continu bijscholing van groot belang is om verticaal te kunnen groeien. Echter, een valkuil die op de loer ligt, is dat ze ook de neiging hebben om vast te houden aan bestaande patronen.
Millennials (1986 – 2000)
Millennials hebben een sterke focus op persoonlijke ontwikkeling en geven de voorkeur aan informele leeromgevingen, waar ze met en van collega’s kunnen leren. Millennials zijn nieuwsgierig en willen bij voorkeur zelf de regie nemen over hun leerproces. Daarbij hebben ze behoefte aan frequente feedback. Ze voelen zich comfortabel met digitale hulpmiddelen en maken gebruik van online-cursussen, webinars, sociale media en mobiele apps voor leren.
Generatie Z (2001 – 2015)
Deze digital natives betreden nog maar net de arbeidsmarkt. Ze bruisen van de ideeën en delen deze graag. Ze zijn opgegroeid met technologie en hebben een sterke affiniteit met digitale platformen voor leren en communicatie. Ze zijn gewend aan leerervaringen die interactief, visueel en persoonlijk zijn. Bovendien hebben ze vaak kortere aandacht spannen en geven ze de voorkeur aan kortere, hapklare leermodules (microlearning). Daarmee zijn apps zoals Tiktok en Instagram bijna niet meer weg te denken als leermethode voor deze generatie.
Je bent nu op de hoogte van de verschillende leerbehoeften en -stijlen van generaties. Ben jij nieuwsgierig geworden hoe je een leercultuur kunt creëren in jouw organisatie? En wil jij weten hoe je de diverse leerbehoeften en leerstijlen van generaties onderdeel kunt maken van de leercultuur? BLOOMZ HR organiseert een ontbijtsessie op 7 december van 8:00 tot 10:00 over ‘Het creëren van een leercultuur, door de lens van generatiemanagement.’
Je kunt je inschrijven via de deze link. We kijken er naar uit je te ontvangen!