bloomz-logo
generatie management

Updates

|

27 november 2023

Leren door de lens van generatie management

In de huidige arbeidsmarkt wordt steeds duidelijker dat een baan niet meer voor het leven is. Het fenomeen ‘jobhoppen’ is inmiddels geen uitzondering meer; veel mensen wagen de sprong naar een andere organisatie en/of functie. De veranderende arbeidsmarkt, gekenmerkt door toenemende vergrijzing en de intrede van een nieuwe generatie op de werkvloer, brengt een scala aan nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Deze veranderingen hebben invloed op de manier waarop we leren en werken. Het is daarom van belang dat werkgevers hun houding ten opzichte van voortdurende scholing aanpassen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Medewerkers zijn immers essentieel voor de groei van de organisatie.

Leren door de lens van generatie management. Op de moderne werkvloer zijn vier generaties vertegenwoordigd: Generatie X, Pragmaten, Millennials en Generatie Z. Elke generatie heeft unieke leerbehoeften en -voorkeuren. Door deze in kaart te brengen, kunnen HR-professionals ontwikkelmogelijkheden beter afstemmen op medewerkers, waardoor iedereen de kans krijgt om te groeien en zich aan te passen aan een veranderende arbeidsmarkt.

Een cultuur van levenslang leren

Een cultuur van levenslang leren stimuleert nieuwsgierigheid en persoonlijke ontwikkeling. Leren is hierbij geen eenmalig proces, maar een continu onderdeel van professionele en persoonlijke groei. In zo’n cultuur worden experimenteren en het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden aangemoedigd, terwijl fouten worden gezien als waardevolle leermomenten. HR-professionals en leidinggevenden spelen een sleutelrol in het bevorderen van deze mindset. Door medewerkers te ondersteunen in hun ontwikkeling, draagt een leercultuur niet alleen bij aan individuele groei, maar ook aan innovatie en vooruitgang binnen organisaties.

BLOOMZ’ visie op generatiemanagement

Bij BLOOMZ geloven we dat medewerkers tot bloei komen wanneer ze zichzelf kunnen zijn en wanneer hun behoeften op de werkvloer worden erkend. Gedurende belangrijke momenten in hun carrière is het essentieel om rekening te houden met de verschillende leerstijlen van generaties. Onze missie is om organisaties hierin te ondersteunen, zowel door verbeterkansen inzichtelijk te maken als door duurzame veranderingen te implementeren via een strategische roadmap.

 

Duurzame cultuurveranderingDuurzame cultuurverandering

 

Verschillen in leerbehoeften per generatie

Verschillende generaties hebben uiteenlopende leerstijlen en voorkeuren:

  • Generatie X (1965 – 1980): Gericht op het verbreden van kennis en expertise. Ze geven de voorkeur aan gestructureerd, klassikaal leren en leren graag in samenwerking met anderen.
  • Pragmaten (1971 – 1985): Praktisch ingesteld en altijd op zoek naar efficiënte leeroplossingen. Ze hechten waarde aan bijscholing en willen expert worden binnen hun vakgebied.
  • Millennials (1986 – 2000): Sterke focus op persoonlijke ontwikkeling en informele leeromgevingen. Ze nemen graag zelf de regie en maken gebruik van digitale leerplatformen.
  • Generatie Z (2001 – 2015): Opgegroeid met technologie en gewend aan interactieve, visuele en korte leerervaringen. Microlearning en sociale media spelen een belangrijke rol in hun ontwikkeling.

Ontdek hoe je een leercultuur creëert

Wil je weten hoe je een leercultuur kunt bevorderen binnen jouw organisatie en de leerbehoeften van verschillende generaties kunt integreren? BLOOMZ HR helpt organisaties bij het vormgeven van een effectieve leercultuur die aansluit op de moderne werkvloer. Neem contact met ons op voor meer informatie of advies op maat!

 

Contact